LITIJA JONU AKUMULATORU LĀDĒŠANA

Šeit uzzināsiet, kuri pieņēmumi par litija jonu akumulatoru lādēšanu ir pareizi un kuri jau sen ir novecojuši, un kas jāņem vērā.

CIK ILGI JĀLĀDĒ JAUNS AKUMULATORS?

Bieži dzirdams, ka akumulatori pēc iegādes vispirms pilnībā jāuzlādē. Un ka vislabāk to vēlams darīt uz nakti vismaz desmit stundas, jo tikai pēc šī uzlādes procesa ir pieejama pilna kapacitāte. Tā tas bija agrāk izmantotajiem niķeļa-kadmija (NiCd) akumulatoriem, jo tiem bija augsts pašizlādes līmenis. Ja akumulatori ilgāku laiku glabājās tirgotāja plauktā, tie automātiski izlādējās.

LITIJA JONU AKUMULATORI BEZ ILGAS UZLĀDES

Modernie litija jonu akumulatori pirms pirmās lietošanas nav jāuzlādē tik ilgu laiku. Akumulatori tiek izsniegti ar 30 % uzlādi. Pat, ja akumulators ir ilgāku laiku glabāts pie tirgotāja, STIHL litija jonu akumulators ir pasargāts no pašizlādes. Pirms pirmās lietošanas jauns akumulators jāuzlādē līdz 80 – 100 % – uzlāde līdz 80 % atkarībā no akumulatora ilgst no pusstundas līdz četrarpus stundām.

KAS IR ATMIŅAS EFEKTS?

Atmiņas efekts apzīmē niķeļa-kadmija (NiCd) akumulatoru kapacitātes zudumu daļējas izlādes dēļ. Pie tam akumulators piefiksē patērēto enerģiju un ar laiku sākotnējās kapacitātes vietā nodrošina tikai iepriekš izmantoto kapacitāti.

STIHL LITIJA JONU AKUMULATORU IZMANTOŠANAS PRIEKŠROCĪBAS

STIHL visās bezvadu ierīcēs izmanto modernus litija jonu akumulatorus. Pirms pirmās lietošanas tie nav pilnībā jāuzlādē, un tos var izmantot pēc dažām stundām. Iemesls: Spontāna izdalīšanās ir nenozīmīga. Pašreizējie STIHL akumulatori zaudē tikai aptuveni trīs procentus no savas enerģijas gadā.

OPTIMĀLA AIZSARDZĪBA PRET DZIĻO IZLĀDI

Litija jonu akumulatoru elektronika automātiski pārslēdz tos miera režīmā, ja tie netiek lietoti ilgāku laiku. Tas pasargā no kaitīgās dziļās izlādes.

Der zināt! Visi STIHL akumulatori no rūpnīcas tirdzniecībai tiek piegādāti ar 30 % uzlādes līmeni. Pirms pirmās lietošanas akumulators jāuzlādē līdz 80 – 100 %.

CIK BĪSTAMI IR LĀDĒT AKUMULATORU PĀRĀK ILGI?

Tas ir pavisam normāli, ja akumulators lādēšanas laikā sasilst, un nav iemesla bažām. Principā kvalitatīvi akumulatori ir pasargāti no pārkaršanas, bet defekti nekad nevar tikt izslēgti. Turpretī imitāciju un atdarinājumu gadījumā ir lielāks bīstamības potenciāls. Karstums, kas rodas pārlādēšanas rezultātā, izraisa termisku reakciju akumulatora iekšpusē. Tāda reakcija var rasties arī karstā vidē, piem., kad saule sakarsē akumulatoru. Izdalās indīgas gāzes, akumulators sāk degt vai uzsprāgst. Fakts: Akumulatoru aizdegšanās risks ir aktuāla tēma, kas satrauc daudzus lietotājus. Taču vai tas attiecas arī uz akumulatoriem ar litija jonu tehnoloģiju?

NELIELS AIZDEGŠANĀS RISKS LITIJA JONU AKUMULATORIEM

Modernajiem litija jonu akumulatoriem aizdegšanās risks ir ļoti mazs. To, cita starpā, nodrošina iebūvētā akumulatora vadības sistēma: Akumulatoram uzlādes laikā sasniedzot pilnu kapacitāti, lādēšanas process tiek pabeigts un elektriskā ķēde tiek pārtraukta. Tādējādi tiek novērsta pārlādēšana un ar to saistītā spēcīgā karstuma rašanās.

JA AKUMULATORS UZKARST

Akumulatori pārmērīgas uzkaršanas dēļ var uzsprāgt. Ja akumulators vairākas reizes pārsniedz tam pieļauto temperatūras diapazonu, notiek termiskā reakcija. Eksperti šo reakciju dēvē par kritisko aizdegšanās temperatūru („thermal runaway“) – pašpastiprinošos eksotermisku ķīmisko reakciju. Pie tam karstuma veidošanās akumulatorā kļūst patstāvīga un izraisa akumulatora kodola kušanu.

AUGSTĀKIE DROŠĪBAS STANDARTI STIHL LITIJA JONU AKUMULATORIEM

Lai nepieļautu pārlādēšanu, kā arī pārmērīgu siltuma veidošanos, STIHL akumulatoriem tiek izmantoti tikai litija jonu elementi, kas atbilst visaugstākajām drošības prasībām. Gan STIHL akumulatori, gan arī lādētāji ir aprīkoti ar aizsargmehānismiem, kas novērš pārlādēšanu, kā arī pārmērīgu karstuma rašanos.

TEMPERATŪRAS UZRAUDZĪBA AR AKUMULATORA VADĪBAS SISTĒMU

Katru akumulatorā iebūvēto elementu uzrauga akumulatora vadības sistēma. Integrēts sensors mēra temperatūru siltākajā vietā akumulatora iekšpusē – ja temperatūra ir pārāk augsta, lādēšanas process tiek pārtraukts.

Akumulators un lādētājs nemitīgi turpina datu apmaiņu: Kad ir sasniegts aptuveni 80 % uzlādes līmenis, lādētājs automātiski turpina uzlādi ar ļoti mazu un saudzējošu uzlādes strāvu. Kad akumulators ir uzlādēts, lādētājs automātiski pabeidz lādēšanas procesu, elektriskā ķēde tiek pārtraukta.

VIENMĒR SARGĀJIET IZSTRĀDĀJUMUS AR AKUMULATORU NO SLAPJUMA UN KARSTUMA

Akumulatoru vai izstrādājumu ar iebūvētu akumulatoru nevajadzētu pakļaut jebkādai apkārtējās vides ietekmei. Tāpēc sargājiet savu akumulatoru no mitruma un lietus, kā arī no atklātas liesmas. Maksimālā termiskā slodze nedrīkst pārsniegt 100 grādus pēc Celsija.

KO NOZĪMĒ SIMBOLI UZ JŪSU AKUMULATORA IERĪCES?

EC motors

STIHL bezsuku elektromotors (EC) darbojas energoefektīvi un gandrīz bez nodiluma, cita starpā pateicoties pieslēgtajai STIHL EC elektronikai. Tā kā inteliģents vadības centrs vienmēr atpazīst ierīcei pievienoto akumulatoru un apgādā EC motoru ar akumulatoram atbilstošu jaudu. Tādējādi ir nodrošināts, ka ierīcei vienmēr ir pieejama optimāla jauda – proti, pastāvīgi visa akumulatora izlādes procesa laikā.

Izmantošana lietus laikā

STIHL akumulatora ierīces ar šo apzīmējumu var izmantot arī lietus laikā. Papildus jāņem vērā informatīvās norādes uz ierīces un lietošanas instrukcijā. Lūdzu, ņemiet vērā, ka lietus, migla un cita veida mitrums var atšķirties pēc intensitātes, un ierīces nevar izmantot ekstremālos apstākļos.

Izmantošana bez dzirdes aizsargiem

Pamatojoties uz akumulatoru tehnoloģiju, ierīces ir perfekts risinājums it īpaši vietās, kur nav pieļaujams augsts trokšņu līmenis, kā slimnīcu dārzos, parkos un dzīvojamajos rajonos. Ievērojiet lietošanas instrukcijā dotos norādījumus.

Maināms akumulators

Izmantojot maināmos STIHL akumulatoru sistēmu litija jonu akumulatorus, enerģija darbā nekad nebeidzas: vienkārši ievietojiet uzlādētu otru akumulatoru un strādājiet tālāk.

JA AKUMULATORS PĀRKARST

Elektriskie aizsardzības līdzekļi akumulatorā, lādētājā un ierīcē novērš pārkaršanu un kritiskos brīžos automātiski izslēdz funkcijas. Maz ticamam pārkaršanas gadījumam visi akumulatora elementi atrodas izturīgā un liesmas slāpējošā korpusā.

VAI AKUMULATORA TEMPERATŪRA IETEKMĒ PADOTĀS ENERĢIJAS DAUDZUMU?

Pastāv mīts, ka akumulators lādēšanas laikā jāliek uz sildītāja. Saskaņā ar šo teoriju elektriskajai aktivitātei līdz ar siltuma padevi vajadzētu palielināties, kam vajadzētu saudzēt akumulatoru lādēšanas laikā un pagarināt tā kalpošanas laiku. Pilnībā izlādētu akumulatoru, uzsildot to, it kā vajadzētu pat uz īsu brīdi atkal aktivizēt, jo tikai silts akumulators varot piekļūt visām savām enerģijas rezervēm. Šodien ir zināms ne tikai tas, ka šī teorija ir aplama, bet arī tas, ka šī pieeja kaitē akumulatoram.

NENOVIETOJIET LITIJA JONU AKUMULATORUS UZ SILDĪTĀJA

Litija jonu akumulatorus nedrīkst novietot uzlādēšanai uz sildītāja. Tas nepasaudzēs tās un arī nepalielinās kapacitāti. Pārāk augsta vai pārāk zema temperatūra var pat kaitēt akumulatoram. Tāpēc vislabāk lādējiet akumulatoru normālā istabas temperatūrā vai arī mērenā āra temperatūrā. Kopumā mēs iesakām vienmēr pievērst uzmanību akumulatora atļautajam temperatūras diapazonam.

Uzlādes un izlādes laikā joni praktiski klejo no viena elektroda uz citu – atkarībā no strāvas virziena. Ja akumulators pie tam tiek pārāk stipri uzsildīts, tas paātrina daļiņas un materiāls sadalās – tā kalpošanas laiks samazinās. Ja akumulators tiek stipri pārkarsēts, sliktākajā gadījumā var veidoties viegli uzliesmojošas gāzes. Akumulators kļūst nelietojams. Kopumā mēs iesakām vienmēr pievērst uzmanību akumulatora pieļaujamajam temperatūras diapazonam. Kāda lādēšanas temperatūra ir ideāla litija jonu akumulatoriem, atradīsiet zemāk.

PĀRĀK AUGSTA TEMPERATŪRA SAMAZINA AKUMULATORA KALPOŠANAS LAIKU

Moderns litija jonu akumulators, piemēram, sastāv no anoda, katoda, separatora un elektrolīta. Elektrolīts ir ķīmisks savienojums, kam ir šķidrs vai želejveida stāvoklis. Šis materiāls nodrošina elektriski lādētu daļiņu (jonu) transportēšanu starp anodu un katodu. Ja temperatūra ir pārāk augsta, joni pārvietojas starp anodu un katodu un materiāls sadalās – akumulators kļūst nelietojams.

SARGĀJIET AKUMULATORU NO AUKSTUMA UN SALA

Arī pārāk zema temperatūra kaitē akumulatoram. Atšķirībā no daļiņu paātrinājuma uzsildīšanas gadījumā, aukstumā procesi palēninās. Sasalušu akumulatoru, piemēram, nemaz nevar uzlādēt. Tāpēc mēs iesakām akumulatora ierīces ziemā neglabāt ārā, bet gan glabāt un uzlādēt mērenā temperatūrā, piemēram, pagrabā vai garāžā.

IDEĀLĀ LĀDĒŠANAS TEMPERATŪRA LITIJA JONU AKUMULATORIEM

STIHL akumulatorus nešauboties var lādēt akumulatora temperatūras diapazonā no +5 līdz +40 grādiem pēc Celsija. Papildus drošību sniedz STIHL lādētāji: ja akumulators pēc ilgākas ​​lietošanas ir pārāk silts, lādēšanas process sākas tikai tad, kad ir sasniegts noteikts temperatūras diapazons.

STIHL AKUMULATORA LĀDĒŠANAS INDIKATORS

Četras akumulatora LED diodes rāda uzlādes stāvokli, bet var norādīt arī uz ierīces vai akumulatora darbības traucējumiem. Vienkārši nospiediet pogu uz akumulatora. LED aptuveni piecas sekundes deg zaļā krāsā un tad parāda uzlādes stāvokli. Ja tikai viena LED mirgo zaļā krāsā, tas norāda uz zemu uzlādes līmeni. Ja akumulators ir pievienots lādētājam, zaļās LED diodes arī parāda uzlādes stāvokli (ja nedeg neviena LED, lādēšanas process ir pabeigts). Ja tā vietā LED diodes deg vai mirgo sarkanā krāsā, ir radusies kļūme.

KOPSAVILKUMS

  • STIHL litija jonu akumulatori pirms pirmās lietošanas reizes jāuzlādē līdz 80–100%
  • Drošības tehnoloģijas novērš litija jonu akumulatoru pārkaršanu

  • Lādēšana visu nakti nešauboties

  • Sargājiet litija jonu akumulatorus no slapjuma, karstuma un aukstuma

VAIRĀK PAR AKUMULATORU KOPŠANU